Dag 22 (3 juni 2015) Yosemite NP

Klik hier voor de foto’s van dag 22

Deze dag begon met de constatering dat ons uitzicht vrijwel gelijk was aan onze kamer in Las Vegas :-). We keken namelijk uit op een … muur!. We namen aan dat ze ons per ongeluk deze topkamer 🙂 hadden gegeven, maar heel erg vonden we het niet omdat we hier tenslotte alleen komen om lekker te overnachten. Kwart over zeven was het dat we hier achter kwamen, en we maakten onze spullen voor de dertiende keer deze vakantie weer “tranfserklaar”. Het ontbijt was deze keer ook niet ver weg want de kamer grensde aan de hotellobby waar ook de ontbijtruimte zich bevond. Het was weer een ontbijtje als vanouds en we reden de koffers daarna weer naar onze vertrouwde Jeep rent-a-car toe.

GJ8_6400_DxO

Om half negen vertrokken we en hadden het dorp Bischop snel achter ons gelaten. De zon scheen inmiddels maximaal bij een lucht die niet blauwer kon. We reden op de highway 395 en keken tegen het North Palisade gebergte aan. Het uitzicht kon dus niet mooier, besneeuwde bergen tegen een strak blauwe lucht.

GJ8_6404_DxO

Een uur later draaiden we de Tioga pas in die uit komt in het Yosemite National Park. Gelukkig was deze pas al open, want er zijn jaren geweest dat pas eind juni de borden “closed” werden omgedraaid. We stegen daarna snel en passeerden het Ellery Lake. We stopten even bij het Tioga Lake en maakten daar weer de nodige foto’s.

GJ8_6426_DxO

Korte tijd later kwamen we langs de ingang van het park, maar we hebben blijkbaar het toegangsbord weer gemist. Mogelijk dat we er morgen nog een tegenkomen. Bij de passage zagen we dat we ons nu op 9945 ft (3031 m) bevonden.

GJ8_6434_DxO

Een stevige hoogte dachten we zo. De temperatuur was inmiddels een stuk lager dan in het dal. Desondanks was het buiten lekker vertoeven want de zon scheen behoorlijk fel. De volgende stop was het Olmsted Point. Hier is een supermooi overzicht van de omliggende bergen en meren te zien en zelfs de “Half Dome” berg die in de vallei zo goed zichtbaar is, is vanuit hier ook al goed te zien.

GJ8_6438_DxO

We reden nu een een mooi tempo naar beneden en dachten de laatste 40 kilometer snel te kunnen overbruggen. Dat lukte ook, tot de laatste 6 kilometer want ze waren de pasweg aan het asfalteren.  Vandaag was dit laatste deel aan de beurt !!! Gevolg was dat we een half uur hebben moeten wachten, op tegemoetkomend verkeer dat nu een overgebleven rijbaan met ons moest delen. Nadat we weer verder konden rijden hebben we even een rondje tot Yosemite Valley en terug gereden, en zijn we gestopt bij de Valley View. Dit punt hadden we bij onze reis van 2012 gemist en we maakten dit deze keer dubbel en dwars goed.

GJ8_6444_DxO

(O)pa ging op de foto en, geholpen door een daar aanwezige Franse toerist, ook nog even samen.

GJ8_6450_DxO

Hierna gingen we op pad naar het Glacier Point dat precies 980m boven de vallei (Curry Village ligt. Deze rit is bijna 50 km en koste ons dus behoorlijk wat tijd. Als eerste stopten we bij het meest beroemde punt van Yosemite National Park “Tunnel View”. Iedere presentatie van Yosemite National Park wordt vergezeld van een foto van dit uitzicht. Wij hebben daar dus ook maar aan meegedaan en meerdere foto’s van dit fantastische uitzicht mee naar huis genomen.  Op de foto’ staan natuurlijk de Half Dome berg en deze keer ook de waterval.

GJ8_6457_DxO

Ook hier zijn we geholpen door een vriendelijke toerist om samen op de foto te gaan.  Maar op een of andere manier vinden Amerikanen voeten niet interessant. Deze staan ook deze keer niet op onze gezamenlijke foto :-).  We reden nog een stuk omhoog en gingen bij een stopplaats nog lekker even picknicken. Op deze rare hoogte in de “middle of nowhere” hebben we nog even FaceTime contact met het thuisfront gehad. Zomaar even elkaar even zien en spreken met dit uitzicht ;-). Kilometers bochten naar links en rechts brachten ons even later bij het Washburn Point. Hier kon de vallei, maar ook de omringende bergen worden overzien. Prachtig om te zien dat op diverse plaatsen meerdere watervallen honderden meters naar beneden vallen.

GJ8_6469_DxO

We zagen daar ook een squirrel (soort eekhoorn) die een Amerikaanse toerist lastig viel. Reden genoeg om een praatje te beginnen en te vertellen dat deze vrienden bij onze reis in 2012 zelfs uit de auto gejaagd moesten worden. Leuk was te ontdekken dat wij soms vaker bepaalde plekken in Amerika zien als de Amerikanen zelf. Hierna zijn we naar ons einddoel Glacier Point gegaan. Dit punt was adembenemend en gaf op bepaalde punten direct zicht op de vallei die zich steil daaronder bevond.

GJ8_6492_DxO

Hierna zijn we terug gereden naar de vallei en hebben daar alvast lekker gegeten voor de avond. We twijfelden namelijk of in het dorp van ons hotel wel een fatsoenlijk restaurant te vinden was. Verder was het natuurlijk ook nog erg leuk nog even rond te lopen in de Yosemite Village.

GJ8_6506_DxO

Nu was het toch wel tijd om naar het hotel te gaan want we moesten nog 77 km overbruggen. Het eerste deel hadden we reeds eerder afgelegd op weg naar het Glacier Point maar het overgrote deel was gelukkig nieuw. Op deze rit hebben duizenden bochten naar links en rechts ons het gevoel gegeven dat we in een wasdroger zaten en we arriveerden uiteindelijk om zeven uur bij ons hotel. Een snelle check-in leverde een mega-grote kamer op die normaal gesproken gereserveerd zijn voor gehandicapten. We hebben elkaar deze avond niet in de weg kunnen zitten zullen we maar zeggen. Morgen gaan we onze een na laatste reisdag in (sniff..) beleven en we gaan dan de grootste bomen ter wereld bewonderen. Sequoia National Park staat namelijk op het programma, reisdag 23.